Otizm Spektrum Bozuklukları ve Motor Beceri
Tarih : 09.02.2021
TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinlikleri Desteği Programı tarafından daha önce yüz yüze gerçekleştirilmiş ve başarılı bulunmuş 100 kadar projeye bu dönem çevrimiçi olarak uygulanma olanağı tanınmıştır. İstanbul Kent Üniversitesi Çocuk Gelişimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Dilara Özer’in "Otizm Spektrum Bozuklukları ve Motor Beceri" başlıklı projesi 22-27 Mart 2021 tarihlerinde çevrimiçi olarak üniversitemizde uygulanacaktır.
TÜBİTAK 2237-A OSBMB ASİL KAZANANLAR LİSTESİ İÇİN TIKLAYINIZ.
EĞİTİM PROGRAM AKIŞI
EĞİTMEN ADI SOYADI |
TARİH |
SUNUM ADI |
SUNUM SIRASI |
---|---|---|---|
Prof. Dr. Gönül Kırcaali İftar |
22 Mart PAZARTESİ 18:00-18:45 18:50-19:35 |
OSB NEDİR? |
|
Prof. Dr. Dilara Özer |
22 Mart PAZARTESİ 19:40-20:25 |
Ebeveyn bakış açısıyla OSB |
|
Doç. Dr. Seray Olçay Gül |
22 Mart PAZARTESİ 21:30-22:15 |
OSB'de davranış yönetimi |
|
|
|
|
|
Arş. Gör. Dr. Hatice Deniz Değirmenci |
23 MART SALI 18:00-18:45 |
OSB'de davranış yönetimi |
|
Arş. Gör. Dr. Hatice Deniz Değirmenci |
23 MART SALI 18:50-19:35 |
OSB'de Öğretim Yöntemleri |
|
Doç. Dr. Seray Olçay Gül |
23 MART SALI 19:40-20:25 |
OSB'de Davranış Yönetimi |
|
Doç. Dr. Deniz Dağseven Emecen |
23 MART SALI 21:30-22:15 |
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı |
|
|
|
|
|
Doç. Dr. Deniz Dağseven Emecen |
24 MART ÇARŞAMBA 18:00-18:45 |
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı |
|
Doç. Dr. Banu Ataman Yancı |
24 MART ÇARŞAMBA 18:50-19:35 |
Uyarlanmış Beden Eğitimi |
|
Doç. Dr. Gonca İnce |
24 MART ÇARŞAMBA 19:40-20:25 |
BE Dersinde Video Modelleme, Sosyal Öykü ve Akran Öğretimi |
|
Prof. Dr. Yeşim Fazlıoğlu |
24 MART ÇARŞAMBA 21:30-22:15 |
Duyusal Bütünleme |
|
Prof. Dr. Yeşim Fazlıoğlu |
25 MART PERŞEMBE 18:00-18:45 |
Duyusal Bütünleme |
|
Doç. Dr. Sibel Nalbant |
25 MART PERŞEMBE 18:50-19:35 |
TGMD – I Kaba motor Beceriler |
|
Doç. Dr. Sibel Nalbant |
25 MART PERŞEMBE 19:40-20:25 |
TGMD - II Top becerileri |
|
Doç. Dr. Sibel Nalbant |
25 MART PERŞEMBE 21:30-22:15 |
TGMD II Motor becerilerin değerlendirilmesi |
|
|
|
|
|
Prof. Dr. Mehmet YANARDAĞ |
26 MART CUMA 18:00-18:45 |
Motor Beceri Gelişimi ve OSB |
|
Prof. Dr. Mehmet YANARDAĞ |
26 MART CUMA 18:50-19:35 |
Beden Eğitimi Dersinde BEP |
|
Doç. Dr. Menşure Aydın |
26 MART CUMA 19:40-20:25 |
Motor beceri programı hazırlama |
|
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Sansi |
26 MART CUMA 21:30-22:15 |
Bütünleştirilmiş Beden Eğitimi |
|
Prof. Dr. Dilara Özer |
27 MART CUMARTESİ 18:00-18:45 |
İyi Örnekler I ; BUFAM ( Bütünleşik Fiziksel Aktivite Merkezi) |
|
Doç. Dr. Sibel Nalbant |
27 MART CUMARTESİ 18:50-19:35 |
İyi Örnekler II; Online Fiziksel Aktivite Programı |
|
Dr. Öğr. Gör. Büşra Süngü |
27 MART CUMARTESİ 19:40-20:25 |
İyi Örnekler III; Online Destek Eğitim Hizmeti – TÜBİTAK projesi |
|
Dr. Öğr. Üyesi: Aynur Aydoğan |
27 MART CUMARTESİ 21:30-22:15 |
İyi Örnekler IV; Online Destek Eğitim Hizmeti – TÜBİTAK projesi |
PROJE BİLGİLERİ
Başvuru Kriterleri: Programa fakültelerin çocuk gelişimi, özel eğitim, sınıf öğretmenliği, okulöncesi öğretmenliği ve beden eğitimi öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri başvurabilirler.
Değerlendirme Kriterleri: Öğrenciler GANO değerlerine göre en yüksekten en düşüğe doğru sıralanırlar. Bu sıralama içinde bir üniversitenin belirli bir bölümünden en fazla 5 kişi programa kabul edilir. Programın kontenjanı 50’dir.
Düzenleme Kurulu Üyeleri (etkinlik düzenleme kurulu üyelerinin yurt içinden en az 3 farklı üniversite/araştırma kuruluşu mensubu bilim insanından oluşmalıdır),
Prof. Dr. Gönül Kırcaali İftar
Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Özel Eğitim Bölümü
Prof. Dr. Neriman Aral
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü
Prof. Dr. Salih Pınar
Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi
Prof. Dr. Nilgün Sarp
Bilgi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü
Bilim Kurulu Üyeleri:
Prof. Dr. Abdurrahman Aktop
Akdeniz Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Antrenörlük Bölümü
Prof. Dr. Ayşe Aksoy
Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okulöncesi Öğretmenliği Programı
Prof. Dr. Servet Bal
Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü
Doç. Dr. Gülşah Şahin
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Antrenörlük Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Handan Doğan
Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okulöncesi Öğretmenliği Programı
Eğitim özeti
Amerikan Psikiyatri Birliği (APA), Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabında (DSM-5) otizm spektrum bozukluğu (OSB) sosyal iletişim ve etkileşim becerilerinde yetersizlik, sınırlı/yinelenen davranış örüntülerinin görüldüğü, rutinlere aşırı bağlılıkla birlikte duyusal uyaranlara normalin dışında tepki vermekle belirgin ve erken yaşta belirtileri ortaya çıkan nörogelişimsel bir yetersizlik olarak tanımlanmıştır (APA, 2013).
Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Hastalıkların Kontrolü ve Önleme Merkezinin (CDC) Otizm ve Gelişimsel Yetersizlikleri İzleme İletişim ağı 2020 tahminlerine göre her 54 çocuktan biri OSB tanısı almaktadır. OSB’nin tüm etnik gruplarda, ırk ve sosyoekonomik düzeylerde ortaya çıktığı ve erkeklerde kızlara göre 4 kat fazla görüldüğü rapor edilmiştir. Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika’da yapılan çalışmalar OSB’ nin görülme sıklığının %1-2 olduğunu ortaya koymaktadır.
OSB’ nun tek tedavi yöntemi yoğun ve sürekli eğitimdir. Egzersiz temelli uygulamalar Amerika Ulusal Otizm Merkezi (National Autism Center ;NAC) raporuna göre umut vaat eden uygulamalar olarak kabul edilmektedir. Amerika Ulusal OSB Mesleki Gelişim Merkezi (National Professional Development Center; NPDC) raporunda ise “Egzersiz” bilimsel dayanağı olan 27 uygulamadan biri olarak gösterilmiş ve egzersizin , OSB tanılı öğrencilerin fiziksel uygunluklarını geliştirmek amacıyla kullanılabileceği belirtilmiştir. Buna ilaveten egzersizin arzu edilen davranışların (doğru tepki, görev zamanı) ve uygun olmayan davranışların ( saldırganlık ve kendini yaralama gibi) azaltılmasında kullanılabileceğine yer verilmiştir.
Bu projenin amacı OSB olan çocuklarla çalışma potansiyeli olan çocuk gelişimi, beden eğitimi, antrenörlük, okulöncesi öğretmenliği, sınıf öğretmenliği ve özel eğitim alanında öğrenim gören öğrencileri çok disiplinli öğretim programı ile otizmli çocukların motor becerilerini uygun öğretim programları ve stratejileri kullanarak destekleme konusunda güçlendirmektir. Bu amaçla hazırlanan 24 saatlik eğitim programı her gün 4 saat olacak şekilde 22- 27 Mart 2021 tarihlerinde gerçekleştirilecektir. Programı görmek için tıklayınız...